Wednesday, December 22, 2010

WPF مقدمه ای بر

Windows Presentation Foundation یا همان ‍WPF، نصل جدید سیستم نمایشی برای ساخت نرم افزارهای ویندوزی و با کیفیت بالای ویژوالی است. با استفاده از تکنولوژی ‍WPF می توانید هر نوع نرم افزار ویندوزی و تحت وب را ایجاد کنید. به عنوان نمونه هایی از این تکنولوژی، می توان به نرم افزارهای  ‍Yahoo Messenger و New York Times Reader و همچنین Contoso Healthcare Sample Application اشاره کرد. نمونه ای از این برنامه ها در شکل زیر نمایش داده شده است.

wpf

WPF، دارای یک موتور Render برداری است که بر مبنای قدرت کارت های گرافیکی جدید ساخته شده است. WPF، هسته خود را با استفاده از مجموعه کاملی از مشخصه های توسعه نرم افزارها از جمله: XAML، کنترل ها، انقیاد داده ها (Binding)، لایه ها، گرافیک دو بعدی و سه بعدی، انیمیشن و متحرک سازی، استایل ها (Styles)، الگوها (Templates)، اسناد، رسانه ها، متن و چاپ می باشد.

WPF در بسته نرم افزاری Dot Net Framework قرار دارد، بنابراین شما می توانید از دیگر اجزای Dot Net نیز در ساخت برنامه هایتان کمک بگیرید.

برنامه نویسی با WPF
WPF نیز زیرمجموعه ای از Dot Net Framework  است که همانند بسیاری از اجزای اصلی آن، در فضای نام System.Windows قرار دارد. اگر شما در گذشته برنامه هایی را با استفاده از تکنولوژی مدیریت شده دات نت فریم ورک مثل ASP.NET  و Windows Forms ساخته اید، پس اصول برنامه نویسی حرفه ای WPF باید برای شما آشنا باشد؛ شما کلاس می سازید، خصوصیت ها را مقدار دهی می کنید، متدها را فراخوانی می کنید، رویدادها را پاسخ می دهید و همه اینها را توسط زبان برنامه نویسی دات نت دلخواهتان، مثل سی شارپ و یا ویژوال بیسیک انجام می دهید.

برای پشتیبانی از چند قابلیت قدرتمندتر WPF و برای ساده تر شدن حرفه برنامه نویسی، ساختارهای جدیدی به WPF اضافه شده است که قابلیت های Propertyها و Eventها را بالا می برند. این ساختارها،Dependency Properties و Routed events هستند.

XAML and Code-Behind
WPF قابلیت های جدیدی برای برنامه نویسان تحت ویندوز ارائه می دهد. یکی از آشکار ترین مزیت ها، قابلیت توسعه نرم افزار توسط کدهای XAML و کدهای معمولی است، قابلیتی که اکثر برنامه نویسان ASP.Net با آن آشنایی دارند. شما بطور گسترده ای می توانید از زبان نشانه گذاری XAML یا همان eXtensible Application Markup Language برای پیاده سازی خصوصیات ظاهری یک برنامه، هنگامی که درحال استفاده از یک زبان برنامه نویسی مدیریت شده برای پیاده سازی رفتارهای برنامه هستید، استفاده کنید. این جدا سازی ظاهر برنامه از رفتارهای برنامه مزیت های زیر را به دنبال دارد:

  • هزینه های توسعه و نگهداری کاهش پیدا می کنند به این دلیل که کدهای XAML مخصوص ظاهر برنامه، ربطی به کدهای رفتاری برنامه ندارند.
  • توسعه کارآمد تر خواهد بود زیرا، طراحان می توانند اقدام به پیاده سازی ظواهر برنامه بطور همزمان با برنامه نویسانی که مشغول پیاده سازی جنبه های رفتاری برنامه هستند، کنند.
  • از چندیدن ابزار طراحی برای پیاده سازی ظاهر برنامه و به اشتراک گذاشتن کد XAML میتوان استفاده کرد، به همین منظور و برای دستیابی به اهداف کد نویسان مشترک در پروژه، یک ابزار بسیار قدرتمند به نام Microsoft Expression Blend ارائه شده است تا هنگامی که برنامه نویسان درحال دستیابی به اهداف توسعه ای نرم افزار می پردازند، طراحان نیز به اهداف خود در پیاده سازی جنبه های ظاهری برنامه رسیدگی کنند.
  • عمومی سازی (Globalization) و محلی سازی (Localization) در برنامه های WPF، بسیار آسان و قدرتمند است.

در مقاله بعدی، به مقدمه ای بر زبان نشانه گذاری (XAML) و شیوه کدنویسی WPF می پردازیم.

1 comment:

  1. سلام مهندس
    سه تا وبلاگت رو گشتم مطلب خوبی چیدا نکردم
    هر چند الان هر کسی 2 خط کد یاد گرفته حس برنامه نویس بودن بهش دست میده ، ولی تو همین اندیمشک برنامه نویسای خیلی قدری هستن که در حد مایکروسافت کد میزنن ...

    ReplyDelete