Saturday, December 11, 2010

همه چیز درباره برنامه نویسی سوکت – بخش اول

برنامه نویسی سوکت، روشی برای ارسال داده ها، بین دو رایانه در شبکه است. به این صورت که یک برنامه میزبان در دو رایانه نصب شده و پس از برقراری یک ارتباط با استفاده از پروتکل TCP/IP و یا UDP بین دو رایانه یک ارتباط دو طرفه و یا یک طرفه، برقرار کرده و سپس شروع به تبادل اطلاعات میکنند.

 

برای مثال فرض کنید می خواهید یک برنامه برای گفتگوی صوتی و تصویری ساده، طراحی و پیاده سازی کنید. برای این کار، به دو روش می توانید عمل کنید.

  1. استفاده از یک سرور: به اینصورت که هر دو رایانه باید به طریقی به سرور متصل شده و پیغام های خود را برای سرور بفرستند. سپس سرور با تشخیص  اطلاعات گیرنده و فرستنده، آن اطلاعات را به گیرنده پیام تحویل دهد. (از این روش در اکثر برنامه های گفتگوی (چت) اینترنتی، مثل Yahoo Messenger و MSN Messenger و Google Talk و Skype استفاده می شود).
    از مزیت های این روش این است که درصورت نبودن گیرنده پیام، می توان پیغام ها را ذخیره کرده و در اولین اتصال وی، آنها را تحویل داد.
    از مشکلات این روش می توان به افزایش بار ترافیک سرور، نا امن بودن ارتباط (به این دلیل که در این روش، سرقت اطلاعات درحال ارسال به آسانی توسط مدیر سرور امکان پذیر است) و… اشاره کرد.
  2. ارتباط نقطه به نقطه: در این روش، یک اتصال مستقیم از کامپیوتر مبدأ به مقصد برقرار میشود و اطلاعات بدون هیچ واسطی، بین دو کامپیوتر منتقل می شود.
    از مزیت های این روش این است که امنیت و تا حدودی سرعت، نسبت به روش اول، بالاتر است.
    از مشکلات این روش نیز این است که
    درصورت نبودن گیرنده پیام، نمی توان هیچ پیغامی را برای وی ارسال کرد. همچنین درصورت قطع ارتباط در هنگام ارسال اطلاعات، داده ها از بین رفته و باید عملیات از دوباره انجام شود.

No comments:

Post a Comment